Wednesday, September 2, 2009

Ready 2 Repalling



A'kum semua. Jumpa lagi ....
Tempoh seminggu hampir berlalu. Hari yang ditunggu hampir tiba.. Esok, lusa semua student PLK kena buat exercise nak Repalling kat Bangunan Fakulti Kejuruteraan Uitm.. Nak kata tak sabar tak gak. Makin dekat hari makin ada rasa gabrah semacam plk.. macam le tak pernah buat. Ye jugak.. Tapi itu dulu 4 tingkat je... tak advanture langsung...


Inilah yang dikatakan pengalaman .. Tak semua orang ada peluang untuk melakukan aktiviti ni.. percayalah ..Tengok sajelah bangunan yang saya kembarkan ni .. Tak tinggi ke ?? Uyooh !!
Ha !!Belum cuba belum tau! Dah cuba nak try lagi... Itulah yang bestnya.. So cube lah buat paras rendah dulu kalau nak cube. Nasihat saya kepada kekawan dan sahabat yang membaca ruangan ini, sebelum nak mencuba buat aktiviti lasak ni, kena buat study pasal 'safety'. bukan saja tempat nak buat repalling tapi tali yang digunakan semasa nak buat aktiviti tupun kena study..


So di sini ada dikembarkan beberapa ikatan yang perlu dipelajari dan akan digunakan semasa buat aktiviti lasak tersebut. Kepada yang dah belajar knot tu jangan lupa buka buku balik dan study nak buat ikatan mane yang diperlukan . ( Double 8 Knot, Butterfly, mannock dll) semuanya penting untuk di pelajari supaya tidak berlaku sebarang insiden yang tidak diingini.

Selain persiapan diri semasa nak buat repalling perlu diingat safety di kawasan tersebut. Jangan pandai-pandai berlagak macam tau .. So tanya mane yang perlu.. Keselamatan Adalah Diutamakan. Tak kir adimana kerana MALANG TAK BERBAU!!

Ok kepada semua pembaca , kunjungi saya lagi dengan pelbagai kenagnan dan pengalaman yang akan saya ceritakan terutama berkaitan aktiviti Repalling yang akan saya lakukan pada hujung minggu ini.. SSooo JUmpa lagi..

A kum & semoga selamat semuanya ..

No comments: