Sunday, September 27, 2009

Orienteering dan Cerpen



Akum jumpa lagi kekawan semua..

Kisah Orienteering:

Esok genap 7 Syawal, bermakna kita dah sambut raya 7 hari. Kepada kenalan muslimin dan muslimah diingatkan ...jangan seronok dok makan itu dan ini.. JAGA Kesihatan. Badan nak pakai lama.. Ingat tu!. Diam tak diam hari Rabu minggu ni kita semua akan menghadapi praktikal Orienteering kat Bukit Cerakah @ Cahaya Seri Alam Shah Alam Dan jangan dilupa same sekali , CERPEN hasil Nukilan masing-masing perlu di hantar tarikh tu.. ayiea ... Mane la nak ku korek idea ni!

Nak dijadikan cerita dari minggu lepas lagi I ni asyik teringatkan praktikal Orienteering 30hb je! Risau bebeno pulak. Nak pergi berhari raya pun macam tak ada mood. So sebagai persiapan awal untuk melegaklan kerisauan apa lagi, buka balik kitab orienteering dan buat balik cara mane nak guna kompas tu. Nasib baik En Hisyam bekalkan peta FRIM, bleh gak le test balik otak yang hampir-hampir berkarat ni..Ini je persiapan awal yang dapat dibuat sebab dah ada di Lembah Kelang awal , cuti tak lame pun..
Tujuan asal bukan nak menakut-nakutkan sesiapa, sebab sendiri pun ada rasa takut ma!! . Takut entah kat ape tu tak tau la. Mungkin RISAU atau dah SASAU @ tak mahir nak guna KOMPAS. Langsung tersasau. Harap-harap tak jadi apa-apa.

Cerita disebalik CERPEN......

I ni bukan dari aliran sastera yang pandai bermadah dan berseloka.. Alamak! cam no pulak nak karang cerita ni guna bahasa BAKU.. kalu bahasa pasaq, la ni juga I karang , rasanya 2 / 3 jam siap..merepek-merepek.. Tapi.... I kena ingat balik Matlamat I nak dapat markah punya pasal
So .... buat mase ni Cerpen I dah hampir siap, rasanya masuk mukasurat enam kot..terpaksa merujuk kepada buku cerpen lama yang masih tersimpan. Cerpen kisah cinta.. Tak kisahlah apa yang penting message yang nak disampaikan dalam cerpen tu difahami terutama sekali orang yang nak bagi markah la.. RISAU beno takut cerita yang dipaparkan TERSASAU dari landasan...tu je.....

Suatu pengalaman:

Pengalaman nak mereka sebuah buke cerpen memang memeritkan . Barulah I tau betapa seksanya nak mencari idea , nak mengolah dan sebagainya . dan akhirnya setelah bertungkus lumus beberapa hari .... maka..terhasillah cerpen yang tidak disangka-sangka ini. Kepada pembaca yang budiman, Cerpen tersebut akan dipaparkan di episod akan datang..

Tunggu!!!

No comments: