Sunday, September 13, 2009

Teori Orienteering





A'kum jumpa lagi..

So hari ni nak kongsi pengalaman berkaitan orienteering.. Pada tarikh 12/9/09 @ 0800 hrs bertempat di Maktab Cheras, sesi pembelajaran teori orienteering oleh pensyarah en Hisyam. Sesi yang amat menyeronokkan kerana semua student nampak terlalu excited bebeno nak tahu pasal orienteering..
So selepas teori orienteering, belajar pulak cara menggunakan Kompas diatas map yang disediakan ..mulanya belajar kompas agak keliru jugak .. nasib baik member explain . so akhirnya paham la cam no nak guna kompas atas peta nanti..terima kasih . Bab kompas ni kena beri tumpuan sebab jika tersilap nanti boleh menyebabkan sesat .. itulah yang akan berlaku jika tak study betul cara guna kompas..

Jam 11 buat praktikal di dalam kawasan Maktab, iaitu cara nak buat bearing dan distance pada group members. Memang mencabar.. kepada semua yang terlibat. Tepat jam 11.45 semua group kena cari balik check point yang telah ditampal oleh Group 6,

So dipendekkan cerita group 6 yang diketuai oleh Haron bai telah mendahului dengan kepantasan 5 minit ( 11.50) tiba di end/finish danwe all Group Mt Kinabalu (Mamak) kedua dengan catatan masa 7 minit ( 11.52) . Amat mencabar kerana mase tulah nak praktik guna kompas dengan betul .. Tahniah semua yanng berjaya ke garisan penamat..



So sebagai ingatan kepada kekawan dan diri saya sendiri, mahirkan guna kompas supaya pada 30/9/09 kat Bukit Cahaya Seri ALam nanti semua kena buat buat orienteering sorang-sorang Kena ingat tu..

Well kita jumpa nanti 30/9/09 @0800 kat Bukit Cerakah. Selamat Berhari Raya .Bersama Keluarga Tercinta. Maaf Zahir Batin dan halalkan makan minum ye..

C U!!

No comments: