Sunday, August 9, 2009

Latihan Water Confident



SEHARI DI KOLAM RENANG
Assalamualaikum !! kekawan semua

Kita bertemu lagi.. Kali ini I nak coretkan sedikit pengalaman I menjalani latihan renang di Kampus. Al maklum je lah.. lagi 2 minggu I punya group nak gi Ke Pulau Kapas..So semua kena attend class renang, takut ada yang tak sampai kat pulau Kapas GAYAT Kat AIR KOT!!

So last Saturday semua member dalam group I dapat le merasa kolam renang kat Fakulti. So Tengahari tu kolam renang hanya kanak-kanak yang baru belajar berenang. Tak le ramai sangat..Tapi group I masuk kat dalam kolam tu macam orang kampung yang dah lame tak jumpa air...KECOH!! maklum je la.. bukan semua dalam group tu tau benenang..termasuk le I sendiri. I ni kalau ikutkan masuk kolam renang bias jugak le tapi jaga anak takut lemas je. Ala.. kolam 3 kaki je.. Kalau 5 kaki tu ad konfiden sikit nak berenang, sebab kaki jejak lantai.. Tapi I ni ajar macam mane pun memang kuak lentang je yang senang sebab cuma baringkan diri macam orang pengsan. Itu je yan I senang belajar.


So Latihan renang hari tu Pensyarah Che Hisyam adalah ajar buat TEKNIK PEKRNAFASAN TEKNIK APUNGAN KICKING,TERJUNAN yang betul dan MENYELAMAT. Ha yang ini agak lucu bebeno..rasanya nak baling teli nak selamatkan orang tu nampak senang Tapi SUSAH juga kalau tak buat latihan. I buat sampai ke sudah tali tak sampai kat mangsa..( 5 kali kot) .. Ha!! Itu yang I kena mahirkan iaitu cara balingan tali dan Tak Lupa pijak tali supaya tali tak terlepas terus kat mangsa..

Pada I latihan di kolam renag tu banyak kebaikannya.. kepada yang langsung takut kat air atau senagn cerita tak tau berenang ada yang dah dapat je sikit tau cara nak terjun, cara bernafas, nak apungkan diri.. Betullah kata pensyarah latihan bereneg perlu ada dalam Sylibus . Terasa rugi bila tak dapat diadakan kelas renang tu. Pensyarah tak rugi Tapi Student la yang banyak Rugi..

Di akhir sesi latihan ada pulak members yang buat lawak .. kat 3 meter pun masih nak pegang dinding kolam renang... Lucu!! memang Lucu...

Peh!! panjang gak coretan akak kali ini. Maklum jelah kalau nak cerita panjang takut tak sedar diri dan melalut.. Ini kisah benar. Bukan main-main..

Tapi sepanjang I jalani latihan renag tu dapat la sedikit ilmu yang I tak pernak belajar pun. Ilmu walau dimana kita dapat / belajar.. ada masa dan ketikanya .. ianya akan diperlukan.. Itulah yang I perlu dijadikan ingatan. Insyallah dan ALhamdulillah sepanjang latihan tersebut dapat membatu sedikit sekurang2nya dapat kurangkan GABRAH TAKUT KAT AIR !! bukan saje I tapi semua group yang hadir.

Well!!! kekawan semua.. Rasanya sampai di sini saje coretan kali ini. Minggu hadapan kita jumpa lagi di lain coretan

No comments: